Jouluksi puut pois saaresta

paijat-hame

Tukkirekka lossissa

Mhy Päijät-Hämeen korjuupalvelulla oli erilainen savotta, vaikka työmaana oli tavallinen harvennuksista koostuva leimikko.  Mutta kun puut piti saada kaukokuljetettua jalostupaikoilleen, siihen tarvittiin lossia.

Kuhmoisten Haukkasalo on Päijänteen saari, johon ei mene siltaa, vaan osa matkasta on tehtävä lossilla. Lossilla ylitetään 1,2 kilometrin Raiskasselkä, vesimatka vie 25 minuuttia. Kuhmoisten keskustaan kestää saaresta lähes tunti.

Havetransin yrittäjä Joona Haverinen on kuljettanut puuta Haukkasalosta mantereelle ja edelleen käyttöpaikkoihinsa.

Haukkasalon saari on hyvin mäkinen ja syksyn lumet ovat painuneet tienpintaan niin, että tukkiautossa on joutunut käyttämään ketjuja.

Lossiin voi ajaa vain tukkiauton nupillisen verran puuta kerralla, koska lossin kokonaiskantavuus on 44 tonnia. Lastattuna tukkirekan nuppi painaa noin 35 tonnia.

Tukkirekka on ajettava tarkasti lossiin, jotta lossin painopiste on oikein. Jo muutaman kymmenen sentin heitto voi olla liikaa, lossi kulkee vinossa tai nokka pystyssä, ”menee kuin ajokoira”. Tuulella voi olla jopa vaarallista ja kuormaa voi joutua madaltamaan.

Siinä on raavaatkin rekkamiehet saaneet peruuttaa ja jopa purkaa lastia, kun lossin kuljettajana kolmannen polven haukkasalolainen, saaressa kasvanut ja edelleen asuva Lilja Järvinen on ohjeistanut.

Puiden kuljetus saaresta on aikaavievää, koko tukkirekan täyttäminen peräkärryineen vie aikaa 4,5 tuntia. Peräkärry jätetään rantaan mantereen puolelle odottamaan, vetoauto tyhjänä lossiin, lossimatkat rantautaumisineen, saaressa ajoa useampi kilometri varastolle, puiden lastaus ja ajo takaisin rantaan, vetoauto täytenä lossiin ja puiden siirto nupista peräkärryyn. Yksi reissu vie 1,5 tuntia ja rekan täyttämiseen tarvitaan kolme keikkaa.

Lossilla voi olla myös muuta liikennettä, eikä puuauto mahdukaan tai lossi voi olla juuri vastarannalla, joten odottamistakin voi olla.

Puut on saatu varastoitua mantereen puolelle pellolle, josta niitä on voitu kuljettaa toisella tukkiautolla eteenpäin. Haverinen on itse keskittynyt pelkkään puiden telaamiseen saaresta mantereelle.

Nyt työmaa on valmis, puut on saatu jouluksi pois.

Lossi siirtyy talvitauolle, kun jäät ovat jo tulleet Päijänteelle. Koteihin ja mökeille saareen kuljetaan moottorikelkalla ja mönkijällä kunnes autoa kantava jäätie saadaan tehtyä.

Rekka lossilla
Lossin vesiväylä jäätyneellä järvellä

Ajankohtaista

  1. Puun hinnat Päijät-Hämeessä lokakuussa 2024

    Puun hinnat Päijät-Hämeessä lokakuussa 2024

    Päijät-Häme

    Puukauppa on siirtynyt yhä enemmän kohti talvileimikoita. Tarjouksia tulee normaalia enemmän kaikkiin leimikoihin ja kilpailu on kovaa.

    Lue lisää
  2. Mhy Päijät-Hämeen valtuustovaalien ehdokkaat

    Mhy Päijät-Hämeen valtuustovaalien ehdokkaat

    Päijät-Häme

    Metsänhoitoyhdistys Päijät-Hämeen vaaleissa on 32 ehdokasta, joista uusia on kahdeksan.

  3. Padasjoen korjuuesimies vaihtui

    Padasjoen korjuuesimies vaihtui

    Päijät-Häme

    Wille Soininen aloitti Padasjoella korjuuesimiehenä lokakuun alussa.

2024 © Metsänhoitoyhdistykset